وظایف سازمان بازرسی کل کشور
نوشته شده توسط : ریحانه

وظایف سازمان بازرسی کل کشور چیست؟

 

طبق اصل 156 قانون اساسی یکی از وظایف اصلی قوه قضائیه نظارت بر حسن اجرای قوانین است. نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم از وظایف دیوان عالی کشور است و حق نظارت بر ادارات و دستگاه های غیرقضایی بر عهده سازمان بازرسی کل کشور است. بر اساس حق نظارت قوه قضائیه بر حسن جریان امور و حسن اجرای قوانین در دستگاه های اداری و در اجرای اصل 174 قانون اساسی، «سازمان بازرسی کل کشور» زیر نظر رئیس قوه قضائیه تشکیل می شود. . در این مقاله با وظایف سازمان بازرسی کل کشور، سازمان آن و نحوه ارتباط با این سازمان آشنا می شویم.

 

پیشینه سازمان بازرسی کل کشور در قوانین

 

قانون اصول دادگستری که در سال 1907 به تصویب رسید، برای اولین بار مدیریت پرسنلی و حسابرسی اداری را پیش بینی کرد. در آيين نامه حسابرسي قضايي مصوب 1310، حسابرسي قضايي و اداري بر كار كارمندان قضايي و اداري وزارت عدليه نظارت مي كرد. سپس بر اساس آئین نامه حسابرسی کل کشور مصوب 1313، هیأت محاسبات کشور (به منظور بررسی رفتار مقامات دولتی و شهرداری ها از ایالت ها و استان ها و رسیدگی به شکایات مردم و رسیدگی به وضعیت استان ها) به ریاست تشکیل شد. توسط یک وزیر (به انتخاب کابینه). در لایحه اصلاح اصول تشکیلات اداری وزارت دادگستری مصوب 1331، اداره بازرسی کل کشور به ریاست وزیر دادگستری تشکیل شد. قانون تشکیل سازمان بازرسی شاهنشاهی مصوب 1347 این سازمان را موظف به رسیدگی به شکایات مردم از کارکنان لشکری ​​و کشوری کرد.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، لایحه قانونی تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1357، اداره کل بازرسی وزارت دادگستری و سازمان بازرسی شاهنشاهی را منحل کرد. سپس در قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360 و قانون اصلاحی این قانون مصوب 1375 و مصوب 1387 و در نهایت موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1393 وظایف و تشکیلات این سازمان تعیین شد. بیان شده اند.

 

سازمان سازمان بازرسی کل کشور

 

بر اساس ماده 4 قانون، رئیس قوه قضائیه رئیس این سازمان را از بین قضات شرعی یا قضاتی که دارای 10 یا 11 رتبه قضایی هستند منصوب می کند. رئیس سازمان می تواند از بین قضات ذیصلاح یک نفر را به عنوان معاون انتخاب کند که با پیشنهاد و تأیید رئیس قوه قضائیه منصوب می شود. همچنین می تواند به تعداد لازم معاون داشته باشد.

 

بر اساس مواد 5 و 6 آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، نظارت و بازرسی حسب مورد توسط بازرس یا هیأت بازرسی و بازرس یا اعضای سازمان انجام می شود. هیئت بازرسی باید افراد واجد شرایط تعیین شود. رئيس هيأت بازرسي از بين مشمولان قضايي پايه و يا متخصصان و كارشناسان برجسته و مورد اعتماد منصوب مي شود.

 

بر اساس بند 2 ماده 2 قانون، سازمان مجاز است از بازنشستگان و متخصصان واجد شرایط مراجع مذکور در نظارت و بازرسی نظامی، انتظامی، امنیتی، شرکتی و موسسات تابعه استفاده کند.

 

همچنین بر اساس ماده 3 قانون، سازمان می تواند از حضور قضات، افراد ذیصلاح و کارشناسان هر رشته به صورت دائم یا موقت برای انجام بازرسی و ارائه نظر کارشناسی استفاده کند. در سایر موارد با انتقال کارکنان وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی به سازمان، به‌عنوان عاملیت یا جابجایی دائم یا از طریق استخدام، نیروی مورد نیاز را تأمین کند.

 

وظایف سازمان بازرسی کل کشور

 

وظیفه اصلی سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر حسن انجام امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اداری است. بر اساس ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، این سازمان وظایف نظارتی و بازرسی خود را به سه طریق انجام می دهد که شامل نظارت مستمر، فوق العاده و موردی می باشد.

 

بر اساس ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، وظایف و اختیارات این سازمان به شرح زیر است:

 

ج: بازرسی و نظارت مستمر از کلیه وزارتخانه ها، ادارات و امور اداری و مالی قوه قضائیه، سازمان ها و دستگاه های تابعه قوه قضائیه، نیروهای نظامی و انتظامی، مؤسسات و شرکت های دولتی، شهرداری ها و مؤسسات وابسته به آنها، دفاتر اسناد رسمی و غیردولتی. سازمان های. تشکل ها و سازمان های انقلابی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنها تحت مالکیت یا نظارت دولت است و کلیه سازمان هایی که شمول این قانون به طور مستمر مستلزم ذکر نام آنها می باشد (این سازمان ها سازمان هایی هستند که تا زمانی که به آنها اشاره شود). طبق قانون از ذکر نام خودداری و از شمول آن مستثنی شده و از آن تبعیت نمی کنند و یا به درخواست وزیر یا رئیس دستگاه های اجرایی ذیربط یا هر موردی که رئیس سازمان لازم بداند. در بند ج این ماده نهم، نهادهای انقلاب اسلامی و بنیادها به رئیس جمهور و در مورد موسسات و شرکت های دولتی و وابسته به دولت به وزیر مربوط و در مورد شهرداری ها و مؤسسات وابسته به وزیر کشور و در مورد سازمان های مردم نهادی که از کمک دولت به وزیر کمک می گیرند قوه قضاییه و واحدهای تابعه قوه قضاییه باید نتیجه بازرسی را به رئیس قوه قضائیه و در موارد ارجاع به کمیسیون اصل 90 به آن کمیسیون اعلام می کنم. یا مراجعی که از طرف وی صلاحیت دارند نسخه ای از گزارش را با دلایل و مستندات مربوط برای تعقیب و مجازات مرتکب به مرجع قضایی ذیصلاح ارسال و موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری و تخلفات اداری، انتظامی و انتظامی را مستقیماً منعکس کنند. به مراجع ذیربط و پیگیری های لازم را انجام دهید.

 

تبصره 2- گزارش بازرسی مربوط به آیین نامه ها، مصوبات، بندها، دستورالعمل ها و شکایات صادره از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که حاکی از تخلف در موارد فوق الذکر باشد جهت رسیدگی به دیوان عدالت اداری ارسال می شود. صدور حکم. برخورد با چنین مواردی فوق العاده و خارج از نوبت خواهد بود.

 

در مواردی که گزارش بازرسی شامل اعلام تخلفات اداری از سوی مدیران کل ادارات و مقامات بالاتر تا سطح وزرا و همتایان آنها مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری باشد، سازمان گزارش را به دستگاه اداری ارسال می کند. هیئت بررسی تخلفات نتیجه دنبال می شود.

 

بر اساس ماده 5 قانون، بازرس یا هیأت های بازرسی کار بازرسی را انجام می دهند. رئیس هیئت بازرسی توسط رئیس سازمان از بین قضات یا کارشناسان برجسته و مورد اعتماد انتخاب می شود.

 

نحوه ارتباط با سازمان بازرسی کل کشور

 

بر اساس ماده 15 آئین نامه، اطلاعیه اشخاص به صورت کتبی یا شفاهی از طریق پست، تلفن، پایگاه اطلاع رسانی، رسانه و یا غیره دریافت می شود. سازمان بازرسی کل کشور در 85 وزارتخانه، سازمان و سازمان دولتی صندوق های ارتباطی در اختیار مردم قرار داده است.

 

شماره تلفن 136 نیز در زمینه گزارشات و اطلاعیه های عمومی تخلفات مالی و اداری و تخلفات و تخلفات قوانین و مقررات در دستگاه های اجرایی و اجرایی می باشد.

 

همچنین می توانید برای ثبت شکایات به صورت آنلاین به سایت شکایت مراجعه کنید. بر اساس ماده 14 آیین دادرسی، نتیجه رسیدگی به شاکی ابلاغ می شود و در صورتی که رسیدگی به موضوع خارج از صلاحیت سازمان باشد، شاکی هدایت و شکایت می شود. بر اساس قانون تشکیل سازمان بازرسی، آیین نامه اجرایی قانون و مندرجات سایت، رسیدگی به شکایات از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی، شکایت از مراجع قضایی و شکایات مربوط به دیوان عدالت اداری است. از جمله مواردی که در صلاحیت سازمان بازرسی نیست. مراجعه به مراجع ذیصلاح قانونی و قضایی.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: